دانلود گزارش تخصصی معلمان چالش ها، مشکلات و موانع در رابطه با مشکلات واحد آموزشی
عنوان : چالش ها، مشکلات و موانع در رابطه با مشکلات واحد آموزشی (متوسطه اول) و ذکر راهکار ها و پیشنهادات
در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش
گزارش تخصصی معلمان چالش ها، مشکلات و موانع در رابطه با مشکلات واحد آموزشی
مقدمه :
دیدگاههای مختلفی در مورد شیوه مدیریت مدارس وجود دارد عده ای از مدیران مدارس ریشه بسیاری از مشکلات وراه حل های مدارس را در منابع مالی ، فیزیکی وبودجه آن می دانند این افراد بیشترین توجه خود را به ورودی های سیستم مدرسه معطوف می دارند عده ای دیگری اعلام می دارند که اگرچه توجه به منابع موجود در ورودی های سیستم ازاهمیت بالایی برخوردار است اما باید به فرایند سیستم توجه بیشتری معطوف داشت آنها در فرایند سیستم به محتوی ، روش ها ، چگونگی تدریس ، نحوه ی مدیریت وارزشیابی تاکید می نمایند .در مدیریت کیفیت جامع که خود محصول مدیریت فرایند مداراست تلاش می کند برنامه ریزی استراتژیک را وارد رفتار روزانه مدارس کند در این روش که به مشارکت همه کارکنان تاکید می ورزد روش ها ، ابزارومدل های مناسبی برای بهبود بخشیدن به کیفیت کار مدرسه به مدیران وکارکنان ارائه می دهد که لازم است مدیران وکارکنان با آموزش این شیوه ها تغییرات عمده ای را در روشهای کاری خود بوجود آورند وهمزمان با این تغییرات برنامه ریزی مناسبی را معمول واجرا نمایند .از بررسی ومطالعه ی آثار گذشتگان روشن می شود که مدیریت از قدیم الایام در جوامع مختلف بشری وجودداشته است وبزرگان ورهبران ملل وادیان مختلف ضرورت وجود مدیریت ورهبری را نیز یک امر مسلم شمرده اند در قرون اخیر هم نهضت های مختلفی در امر مدیریت ظهور کردند که می توان به نظریه مدیریت علمی نظریه مدیریت نهضت روابط انسانی نظریه سیستمها در مدیریت ونظریه ترکیبی مدیریت اشاره کرد .از آغاز کار تعلیم وتربیت انسان نیز از روشهای مختلف مدیریت در امر آموزش بهره برده است اما از آنجایی که تحولات اجتماعی جدید تغییراتی را در ابعاد مختلف جامعه از جمله در زمینه های مختلف فن آوری های اطلاعاتی وارتباطی ایجاد کرده خود به خود نیازهای جدیدی راهم بوجود آورده است لذا برای پاسخگویی به این نیازهای جدید افراد جامعه تغییرودگرگونی در روشهای مدیریت مدارس وتلاش برای بهبود بخشیدن به کیفیت مدیریت مدارس ضروری است .امروزه دراین دنیای درحال تغییر وپیشرفت ، مدارس نیاز به تغییر ودگرگونی دارند واین تغییر باید ابتدا در مدیریت ایجاد شود چرا که واقعیات امروز جامعه را نمی توان با روشهای دیروز فهمید بلکه باید با تجدید نظر در روشها وبرنامه های گذشته نظریه ها وروشهای نوینی را جایگزین کنیم در حال حاضر مدیریت آموزشی رویکرد جدید فرآیند مدار محور را برای اثر بخش کردن مدارس آغاز نموده است در این مقاله برآنیم تااین رویکرد جدیدرا روشن وراهبردهای مناسب آن را بیان نماییم.
فهرست :
مقدمه
تعریف ومفهوم مدیریت
وظایف مدیر آموزشی
مدیران و ارتباط با دانش آموزان
راههای ارتباط مدیر با دانش آموزان
اجزا سیستم مدرسه
دیدگاههای موجود در مدیریت آموزشی
مدیریت کیفیت جامع
توجه به نیازها
ارتقای مستمر کیفیت
مشارکت همگانی درمدرسه
چگونگی فرایند حرکت
ویژگی های مدیر مدرسه کیفی جامع
پیشنهادات راهبردی برای مدیران
17 توصیه مهم در مدیریت
چرا مدیران مدارس باید روان شناسی بدانند ؟
شش عامل ارزش آفرین و اثر گذار بر موفقیت مدیران :
روابط انسانی درمدارس
روابط انسانی
جو
جو باز و سالم
جو بسته و ناسالم
جو مسموم
رابطه حسنه
اصول مهم درایجاد روابط حسنه از سوی مدیر مدرسه
قوانین و فنون کلی در روابط حسنه
راه ایجاد رابطه حسنه با معلمین (کارکنان)
راه ایجاد رابطه حسنه با دانش آموزان
راه ایجاد رابطه حسنه با اولیا
اصول روابط انسانی در بهرهوری مدارس
اهمیت و ضرورت روابط انسانی
تعریف مدرسه محوری
هدف از مدرسه محوری و چشم انداز آن در آینده
تمرکززدایی در چه مواردی؟
مشکلات اجرایی مدیریت مدرسه محور
اقدامات آموزش و پرورش ایران در راستای سیاست مدرسه محوری
راهکارهای مشکلات تمرکز زدایی و اجرائی مدیریت مدرسه محور
شرایط و لوازم تمرکز زدایی و تحقق مدیریت مدرسه محوری
سیاست تمرکز زدایی و مدرسه محوری در ایران و زمینه سازی اجرای آن
مبانی نظری، تئوری های مدیریت
راهکارهای افزایش کیفیت آموزشی در آموزشگاه
پیش فرضهای بهره وری در مدرسه
ویژگیهای مدارس پیشتاز در افزایش کیفیت آموزشی
بهبود بخشیدن به مدیریت مدرسه
اجزا سیستم مدرسه
دیدگاههای موجود در مدیریت آموزشی
مدیریت کیفیت جامع
توجه به نیازها
ارتقای مستمر کیفیت
مشارکت همگانی درمدرسه
چگونگی فرایند حرکت
ویژگی های مدیر مدرسه کیفی جامع
پیشنهادات راهبردی
ابعاد و شاخص های توانمندسازی
گام های اولیه برای توانمندسازی
آسیب های تهدید کننده توانمندسازی
بحث گروهی
ضرورت فعالیت های گروهی
معیارهای تشکیل گروه های ناهمگن
مسئولیت فردی
مشارکت برابر
انتظارات از نقش دانش آموز
نتیجه گیری
منابع ومآخذ